topbella

07 September 2016

FAMILY VACATION TO BANDUNG : DAY 1

Assalamualaikum...

Bercuti lagiiii...Yes I Likeeee. Ini merupakan percutian kedua keluarga aku untuk tahun ini. Before this, pergi Sabah on February.

Ok, untuk kali ini kami ke Bandung, Indonesia pula. Ini merupakan kali ketiga kami menjejakkan kaki ke Bandung. Sememangnya tak pernah boring datang Bandung. Banyak tempat untuk di lawati, makanan yang enak-enak, cuaca yang sejuk dan of course shoppingggg.

Trip kali ini sempena meraikan kejayaan adik bongsu aku menamatkan pengajian peringkat Ijazah Sarjana Muda di UITM Julai lepas. InshaaAllah another Pharmacist in the family. Kesian dia selalu kena tinggal sebelum ni sebab masih terikat dengan komitmen sebagai pelajar. This time around, bila tanya nak g jalan mana lepas habis belajar ni...terus dia cakap Bandung.

Coretan Bandung 2016...

Day 1, (31 August 2016)

Bertolak dari rumah jam 7.00 pagi. Sampai airport terus cari parking untuk park kereta abah. Amik tiket parking bermalam dekat kaunter. Flight kitaorg ke Subang jam 8.55 pagi. And then amik shuttle ke KLIA2 jam 11.40 pagi. Sampai KLIA pergi makan tengahari dan solat jamak Zohor dan Asar. Flight ke Bandung pula jam 3.45 petang.

Kami selamat mendarat di Bandara Hussien Sastera Negara jam 4.55 petang waktu Bandung. Bandung lewat satu jam dari Malaysia. Penerbangan mengambil masa selama 2 jam 10 minit untuk sampai ke Bandung. Sempatlah tidur seround...huhu. Keluar dari balai ketibaan terus cari Supir yang dah awal2 kami deal. Guna Supir yang sama je waktu datang 2014.

1) Restoran Sangkuriang

Dari airport, kami meminta Supir untuk bawak makan malam sebelum check-in hotel. Kami memilih untuk makan di Restoran Sangkuriang untuk malam pertama di Bandung. Bandung terkenal dengan masakan Padang dan masakan Sunda. Di restoran ni, juadahnya adalah masakan Sunda. Masakan Sunda ni kalau kat Malaysia masakan panas lar.Order dulu baru diaorang pergi masak.

Menu wajib kalau datang Bandung haruslah Ikan Gurame. Tak sure plk ikan apa kalau kat Malaysia. Tapi family aku memang suka ikan ni. Untuk malam tu kitaorang order ikan gurame masam manis, ayam bakar dengan sotong masak mentega. Alhamdulillah...kenyang.

2) Orange Homes

Selesai makan, terus bergerak ke hotel untuk urusan check-in. Kami stay hotel yang sama je dengan waktu datang sebelum-sebelum ni. So, tak jadi masalah. Dah tahu keadaan persekitaran dan menu makanannya.

Inilah hotel kami. Bilik kami paling bawah tengah-tengah tu. Kami amik family room untuk 5org. Ada dua katil queen dan satu katil single. Kalau yang nak lari dari kesibukan kota, bolehlah menginap kat hotel ni.

Setelah seharian berpenat menunggu di airport, tibalah masa untuk merehatkan diri. Malam tu stay dekat hotel je. Sembang-sembang, mandi, solat dan tidur.

Misi jalan shopping jalan shopping akan bermula esok pagi seawal jam 8.30. Nantikan di entri hari kedua...hehe

TO BE CONTINUED.....

My Photo
Affieza
A daughter, a sister & a degree holder in Bachelor of Counseling (Hons.)..above all, a Muslim.. :)