topbella

13 September 2016

FAMILY VACATION TO BANDUNG : DAY 2 (PART 2)

Assalamualaikum...



...sambungan...


4) Dusun Bambu 

Lepas perut dah kenyang...kami meneruskan lagi misi jalan-jalan untuk hari kedua. Next, kami ke Dusun Bambu pula. Tiket masuk RP 15,000 seorang. Tiket boleh ditukarkan dengan mineral water ataupun anak pokok. Bestkan Bandung ni??? Tiket boleh ditukarkan dengan minuman. Kat Malaysia ada tak konsep macam ni???


Settle beli tiket, terus bergerak dekat van yang berhias cantik-cantik ni. Van ni lah yang akan hantar kami untuk melawat ke dalam kawasan Dusun Bambu.


Van akan stop kat depan ni. Inilah Bambu Tower. Sebab tu nama tempat ni bambu. Hampir semua tempat dihiasi dengan buluh yang cantik-cantik.


Ni lah tempat-tempat yang boleh dilawati kalau datang ke Dusun Bambu. Banyakkkk...aku tak pergi pun semua tu. Pergi yg dekat-dekat je. Lenguh wei nak jalan kaki. Berhenti solat jamak Zohor dengan Asar kat sini.


Ini Pasar Khatulistiwa. Ada dijual barangan cenderamata dan makanan. Kedai-kedai makan pun ada kat dalam ni. Disebabkan kami baru je makan sebelum datang ke sini, jadi kami datang belek-belek je. 


Yang ni pulak ialah Bamboo Playground. Nak masuk main kena bayar tiket lain. Untuk budak-budak je lah. 


Dekat depan surau ada taman bunga. So, haruslah terjah walaupun tak suka bunga. Macam-macam jenis bunga dengan pelbagai warna ada kat sini.


Hampir satu jam lebih kat sini, berjalan untuk turun dan tunggu van berhias tu balik. Sebelum tu, pergi tukar tiket tadi dengan mineral water. Banyaknya minum air hari tu dahlah kawasan Lembang ni sejuk. Sebelum balik,, kita pose satu gambar kat menara dulu sebagai kenangan dah sampai Dusun Bambu. 

5) Trans Studio Mall

Dari Dusun Bambu ke shopping mall plk. Shopping mall pertama yang kami masuk adalah Trans Studio Mall. Survey barang dengan harga agak mahal, so tak beli apa-apa pun. Pergi J.co makan donut. Yummyy!! Maghrib baru keluar dari mall ni. 


6) Warung Nasi Ampera

Untuk dinner malam tu, kami makan di Ampera pula. Ampera menyajikan masakan Padang tapi versi Sunda. Makanan dia memang dah masak siap-siap. Kita datang amik lauk mana yang nak kemudian pelayan restoran akan panaskan lauk-lauk yang kita amik tu. Gambar takde sebab tengah-tengah makan tu boleh plk blackout. Cuba bayangkan pelayan datang hantar lilin dekat meja kami. Mujur tak tercekik...hahaha. Tapi kejap je lah lepas tu ok balik. 

7) Bandung Trade Centre (BTC)

Ini merupakan tempat terakhir yang kami singgah untuk hari kedua. BTC ni dekat je dengan hotel kami. Kat sini jual pakaian. Murah-murah je tapi tak kena dengan taste aku so tak beli. Kalau kat Malaysia BTC ni macam Times Square.

Cukup 12 jam kami berjalan untuk hari kedua. Esok masih ada. Balik rehat dekat hotel. Badan penat, mata ngantuk dan kaki dah lenguh. 

TO BE CONTINUED.....

0 comments:

My Photo
Affieza
A daughter, a sister & a degree holder in Bachelor of Counseling (Hons.)..above all, a Muslim.. :)
View my complete profile