topbella
Showing posts with label JALAN-JALAN. Show all posts
Showing posts with label JALAN-JALAN. Show all posts

10 December 2013

PENANG'S TRIP

Habis je 'MARA Assessment Centre' (MAC) tu, kami bergerak ke Penang plk. MAC berakhir dalam pukul 2 so banyak lagi masa yang ada untuk berjalan-jalan sebelum pulang ke Terengganu pada keesokkan harinya. 

Kami bertolak dari homestay around 3.30 petang menuju ke Penang. Here Penang we go!!! Nampak je jambatan Pulau Pinang tu terus memasing excited. Bukan selalu nak ke Penang ni so apa lagi ronda-ronda larrrrr.

Tempat pertama yang kami tuju adalah ke USM untuk berjumpa dengan adik kawan saya yang kini sedang belajar disana. Dah jumpa tu, dia ajak plk kami semua berjalan-jalan di sekitar bandar Penang tu. Dia jadi tourist guide kami utk hari itu. Thanks Sofiah bwk kami semua jalan-jalan.
Kalau pergi Penang tak sah kalau tak beli jeruk kan?? Moh ler kiter p carik jeruk dulu utk dibawa pulang ke rumah. Kedai yang dituju ialah 'Kedai Jeruk Pak Ali' yang sememangnya famous dengan jeruk-jeruk yang pelbagai jenis. Selesai membeli kami bergerak ke destinasi yang seterusnya pula.
Next destination kami singgah pula di Queensbay Mall. Kat sini kami tak beli apa-apa pun sekadar mencuci mata melihat orang ramai yang berpusu-pusu keluar masuk mall. Kami pergi waktu petang so agak ramai larrr orang waktu tu. Penat berjalan kami ke ruang restoran. Tempat yang dipilih adalah Pizza Hut. Kat sini kami makan pizza beramai-ramai. Thanks my friend, Shukruna yang belanja utk petang tu. 

Sebelah malamnya pula, kami ke Pesta Pulau Pinang. Kebetulan waktu kami datang ni sedang berlangsungnya pesta tersebut. Dah namanya pesta kan so macam-macam barang dijual kat sini. Kain baju, beg, kerepek, kuih muih dan pelbagai lagi. Di samping itu, terdapat juga pameran dari jabatan-jabatan kerajaan. Dah habis pusing tu, kami pun beransur pulang
Kami ke USM dulu untuk menghantar adik Sofiah sebelum bergerak balik ke homestay. Dalam perjalanan pulang tu, sempat lagi singgah ke gerai satay untuk supper. Sampai di homestay kami mengemas barang utk pulang dan berakhirlah kami punya short trip ke Penang. Thanks so much to Shukruna, Salmi, Kamarul and Sofiah for this trip.

01 November 2013

MAKAN-MAKAN

Selepas berakhirnya majlis konvokesyen my sister, kami semua bergerak untuk dinner. My uncle, Pak Manaf mengajak kami untuk makan nasi arab di Seksyen 7, Bangi. So, bergeraklah kami 3buah kereta dalam keadaan hujan yang agak lebat. 
Restoran yang dipilih ialah Arabian House Restaurant. Restoran ini menyediakan pelbagai hidangan Arab asli. Untuk pertama kalinya makan disini, saya memilih nasi dengan mandy chicken. Nasi yang agak banyak bersesuaian dengan perut yang tengah lapar ketika itu. Isi ayamnya tanggal dengan mudah dan rasanya seperti gabungan ayam panggang dan tandoori. Sementara itu, family member yang lain memilih untuk mencuba masakan jenis kabsah dan hanith yang mana daging kambing atau ayam tersebut direbus bersama dengan rempah. Thanks so much Pak Manaf belanja kami semua makan nasi arab. 

Sehari selepas tu, saya keluar lagi. Kali ni plk my cousin, Dilla ajak kami makan2 di Midvalley. Sampai di Midvalley kami memilih untuk makan di Kenny Rogers. 
Kami semua memilih menu yang sama iaitu Kenny's Quarter Lite Meal. Untuk air pula saya memilih Choco Blaze, my younger sister with Chocolate Iced Blends and my cousin with Mango Juice. Selesai makan, kami solat and jalan2 di dalam Midvalley sebelum pulang. For this dinner, thanks Dilla for the treat.

04 August 2013

LAWATAN FPS

Office trip!!! Bertolak Rabu malam dari UMT dan sampai K.L jam 5 pagi. Ini merupakan lawatan staf-staf Pejabat Pentadbiran, Fakulti Pembangunan Sosial, UMT. Staf-staf kat sini ada 16 orang tp yg boleh join hanya 13 orang. Sampai K.L, kitaorg berhenti mandi dan solat Subuh di masjid UPM. 
Selesai semua urusan, gerak untuk breakfast. Kami breakfast di restoran yang berdekatan. Kemudian barulah ke destinasi yang pertama iaitu Universiti Tenaga Nasional (UNITEN). Kat sini kami melawat ke Pusat Perancangan Strategik dan Kualiti. Kami diberi taklimat mengenai 'Best Practice 5S' oleh pengarah pusat tersebut. Di samping tu, kami juga melawat unit-unit di bawah pusat tersebut. 

Pihak UNITEN menyediakan makan tengahari untuk kami semua. Makan tengahari kat situ pastu bertolak ke hotel yang ditempah untuk urusan check-in. Kami menginap di Hotel Singgahsana, Petaling Jaya selama 3hari 2malam. Dapat kupon makan pagi untuk 2hari tu. Overall ok larrr stay kat sini. Berehat kejap di bilik sebelum masuk ke shopping mood. Petang tu kami melawat + membeli belah di Sogo serta area sekitar Masjid India. Shopping sampai lebam...Sogo dah tutup baru gerak ke bas untuk balik hotel. 
Hari kedua...paginya breakfast di hotel sebelum meneruskan lawatan ke organisasi yang seterusnya. Sebelah pagi kami melawat ke Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia, Cyberjaya (MAMPU). Kat sini kami diberi taklimat mengenai Perkhidmatan kepada pelanggan. Sambil mendengar taklimat tu kami juga boleh bertanya jika ada sebarang soalan. Minum pagi disediakan disini. 
Bergambar kenangan di MAMPU...kemudian kami melawat ofis UMT cawangan Putrajaya. Yang ni xde dalam perancangan just kebetulan dah berada di area berdekatan. Bersembang sekejap dengan staf kat situ sebelum bergerak ke lokasi seterusnya. 
Sebelah petang, kami melawat ke Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan, USIM. Yeay!!! menggamit kenangan betul larr ke sini. Tempatku menuntut ilmu sepanjang 4 tahun. Kat sini kami melawat ke makmal kaunseling. Makmal kaunseling kat sini terdiri dari makmal kaunseling individu, kelompok, keluarga dan kanak-kanak. Kami diberi penerangan oleh juruteknik makmal tersebut mengenai makmal serta sistem kawalan di situ. Program berakhir dengan minum petang di situ sebelum kembali ke shopping mood again. Nilai 3 here we go!!!! Kat sini boleh shopping lagi sampai kedai nak tutup baru gerak balik. Malamnya kami makan di area Chow Kit plk sebelum balik ke hotel.

Esok pagi, breakfast di hotel dan selesaikan urusan check-out. Kali ni staf2 request nak g Sogo lagi. Shopping again and again!!!! habis penuh ruang letak barang kat dalam bas ni. Kul 12 tengahari baru bas bertolak utk balik ke UMT. Tamat lah kisah lawatan 3hari 2malam mereka esoknya kerjaaaaaa!!!!

03 August 2013

OUTING WITH STARHILL'S TEAM...

Ini pula cerita hari Khamis. Malam terakhir di rumah sewa sebelum balik ke rumah esoknya keluar lagiiii. Kali ni dengan kawan2 satu company masa program GEMS dulu. 
Kuar rumah lepas Isyak pastu singgah airport jap jemput my younger sis. Pastu kami berlima pun bergerak untuk dinner. Dinner kali ni mula tu ingat nak makan area Tok Jembal tu je pastu Lah ajak g Pulau Duyung. So, layankan ajer....makan mana2 pun ok je. Makan kali ni tak order dah Steamboat...masing2 ada choices tersendiri. 
Selesai dinner tu, kami gerak ke Taman Warisan pula untuk melihat pokok lampu2 ni. Biasa2 je...tak boleh lahhh nak lawan I-City yang kat Shah Alam tu. Pergi malam minggu, orang pun ramai duk melepak sambil berborak. Tak kurang juga yang duk main ATV memalam hari tu. Kawasan lapang so best larrr nak pusing2...hehe
Dah xde apa nak buat kat sini, masuk kereta gerak ke Pantai Batu Buruk pula. Kitaorang just pusing2 je xkuar pun dari kereta. Saje meronda melihat suasana malam minggu...hahaha. Habis dah pusing2 gerak balik umah sewa and kemas barangggggggg. 

01 August 2013

HAVE FUN @ SUNWAY LAGOON...

Kesinambungan untuk entri sebelum ni...

Tamat je larian tu...makan + rehat jap sebelum menapak ke dalam Sunway Lagoon. Disebabkan kita join larian amal ni so dptlah pass masuk percuma ke 5 parks di dalam Sunway ni. 
So here we go!!! Amusement Park, Scream Park, Water Park, Extreme Park dan Wildlife Park. 
Yang pasti kami hanya berjalan2 je kat situ...xnaik pun benda2 yg ada kt park tu. Tak sanggup nak beratur panjang dengan nak menunggu turn lg. Tengok gelagat org pun dah boleh buat gelak2...dgn muka takutnya, menjerit gayatnya dan bermacam2 lagi. 
Memula masuk ke Wildlife Park dulu...kat sini orang tak lah ramai mcm park2 lain tu. Ye lah kat sini just dtg utk tgk2 binatang tu je pun. Yg datang nak main2 mmg tak dilayan park ni...hehe. 
Feel macam kat zoo negara dah tp sana lagi besarrrrr lah. Berjalan melihat binatang2 tersebut di dalam sangkar masing2. 
Sesambil berjalan tu berhenti jgklah utk amik gambar. Gambar saya mcm xde je tp gambar binatang je banyak ni...huhu
Dah habis mengelilingi Wildlife Park ni, kami bergerak ke Extreme Park pula. Honestly, inilah park yang paling saya sukaaaaaa!!!!
Alhamdulillah dilahirkan untuk tidak menjadi gayat pada ketinggian atau segala benda yang extreme ni. Sekali you dah buat mesti akan rasa nak buat lagi dan lagiiiiii...hihi
Kat sini memang ramai orang...panjang plk yang beratur naik main flying fox tu...so kami just berjalan je sepanjang jambatan gantung tu... kalau gayat jangan tengok bawah ok!!! hehe

Habis kat situ nak ke Scream Park plk tp sampai je terus give up tak nak masuk...malasnya larrrr nak beratur pepanjang tu. End up pergi Amusement Park lahhh...kat situ plk mostly kanak2 yg ramai. Banyak mainan2 best utk dioarang kat situ. 
Last before back to home....main air's time....hehe. Kami ke Water Park. Kat sini xpyh cakaplah mmg paling ramai kot tak kira peringkat umur semua ada. Main2 air jap pastu mandi2 kat situ sampailah masuk waktu Zuhur. Cuaca dah start nak panas tu, kami naik and terus ke tandas utk bersihkan diri dan salin baju.

Selesai cerita separuh hari kat Sunway. Sampai rumah around 3.30 petang dah. Anyway, really enjoy and have fun there. Rehat kejap je ni kat umah malamnya ada lagi aktiviti...apakah???? Flower's time. Coming soon in this blog Floria Putrajaya 2013...hehehe

26 July 2013

3 PLACES IN ONE DAY...

Dah macam-macam tempat kitaorg pergi and dah macam2 aktiviti yg kitaorg buat...now it's time for picnic...yeay!!! Oppsss bkn pergi bulan pose tawww dh lama pergi sebulan yg lalu tp baru nk tulis kt blog...huhu. 
Aktiviti ini mmg dirancang so xde masalah larrr...bila sebut picnic ni mmg xdpt lari dgn bakul2 makanan yg pelbagai tu...so utk picnic kali ni menu utama adalah bihun goreng + keropok keping. Menu-menu iringan pula byk jgk yg ringan2 ni macam nugget, sosej, sandwich, buah-buahan serta air. 
Now back to place that we already choose before. Kami semua sepakat nak ke La Hot Spring di Besut. Perjalanan mengambil masa dlm 2 jam lebih gak dari Kuala Terengganu. Setibanya di pintu masuk Kolam Air Panas ni, kami perlu membayar RM1 per person. Kami berenam ke sini. Pergi waktu weekends so mmg xdpt nak elak org dah ramai memenuhi kawasan kolam tu. 

Memula tu pilih pondok rehat utk makan dan letak barang2. Sebelum bergerak ke kolam haruslah makan dulu lapar dah time sampai tu...ye lah kitaorg grk awal pagi dari umah. Selesai makan dan tukar pakaian barulah gerak ke kolam. Apa yg boleh saya cakap memang air kat kolam tu sgt panas dan sesuailah utk berendam. 
Menjelang tengahari, kami pun bersiap utk meninggalkan kolam ni. Kami singgah di Masjid Kg. La utk solat. Kebetulan kat sebelah masjid tu ada plk Taman Botani Kg. La. So, sempatlah bergambar jap sebelum bergerak. Kuar dari simpang Kolam Air Panas ni, one of my friend nk g jumpa kawan dia jap so singgahlah kat rumah kawan dia. 
Kemudian timbul plk idea nk menyinggah kat satu lagi tempat yg menjadi tumpuan org kat area Besut ni. Kami bergerak ke Air Terjun Lata Tembakah plk. Kami sampai dah petang dan mostly pengunjung nak balik dah. Tapi kami masuk je...kat sini bayaran utk masuk 2ringgit sorg tp kami masuk as a student so 1ringgit je lah. Berjalan cari tempat yg paling dekat coz dah lewat petang and bukak makan bekal lagi sambil bermain air. Nak mandi mmg xsempat dah. Nak berjalan lagi xsempat air terjun ni pun dah tujuh tingkat, kami berhenti kat tingkat 1 je...hehe..
Kul 6 petang gerak kuar dari Lata Tembakah dan menyinggah di Kampung Jabi plk. Bila sebut Jabi ni apa yg famous kat sini tak lain tak bukan 'Sate Jabi'. So, masing2 beli utk dibawa balik ke rumah. Kat sini siap kena queue lagi utk dptkan turn beli sate tu. 

Yg ni first time tgk...nasi himpit yg sgt besar...yg di snap ni pun dah tinggal separuh sebab dah potong. Teruja jap tgk. Dah dpt sate memasing terus gerak balik xde dah nak bhenti2 except berhenti solat je lah kat stesen minyak. 
Overall, dalam sehari tu kami berjaya menapak di tiga tempat yg berbeza dari Kolam Air Panas La, Air Terjun Lata Tembakah dan Kampung Jabi for sate. Sampai rumah dah jam 9 malam. Apapun sgt enjoy sepanjang hari tu esoknnya mulalah liat nak gerak g ofis. 

20 June 2013

KEJAR HOTFM MYVI ZOOMERZ...

Rabu lepas, drive balik kerja sambil dengar Hot Fm. Kami xbalik terus ke rumah...sebelum tu pusing2 cari kedai nak beli makanan utk makan malam. Dalam kami dok ralit pusing2 cari kedai nak beli makanan tu tetiba dengar penyampai radio Hot Fm Ganu di frekuensi 105.0 cakap...ok skrg Hot Fm Myvi Zoomerz sedang berada di Pantai Tok Jembal, datanglah beramai-ramai dan dapatkan barangan ekslusif  dari Hot Fm. Pantai ni depan rumah sewa kitaorg je. 

Lintasan Myvi Zoomerz ni ada 3 waktu pukul 11.40 pagi, 1.40 tengahari dan 5.40 petang. Tp klu nak tau lokasi diorg kat mana pada waktu2 tu kenalah selalu dgr Hot Fm. Kalau naik kereta saya, mmg memanjang pasang Hot Fm je...huhu. 
Tp time ni, saya xberada di lokasi tu...saya berdua dengan housemate kat area pantai sebelah lagi iaitu Pantai Teluk Ketapang. So apa lagi terus gerak ke Pantai Tok Jembal utk berjumpa dgn diaorg. Waktu kitaorg sampai tu tgh sesi bergambar2 dgn mereka yg mendapat barangan ekslusif dari Hot Fm.

Kami pun turun dari kereta dan terus ke tempat mereka. Kami xdpt byk pun barangan dari Hot Fm sbbnya diaorg dah bersiap utk balik. Tp adalah jugak kenangan dari Hot Fm Myvi Zoomerz. Dapatlah sticker, poskad, notebook serta milo. Takpe...upah kejar diorg...hehe. 
Bergambar sekejap lepas tu baru sambung pergi beli makanan. To Hot Fm Myvi Zoomerz, thanks for the gift and lain kali datanglah lagi kat tempat kami. 

15 June 2013

FLORIA 2013

Ini merupakan kali pertama aku menjejakkan kaki ke Floria Putrajaya. Pesta dimana semua pengunjung boleh melihat bunga-bunga dari segala jenis. Bukan setakat bunga, ada juga pameran dari jabatan-jabatan, pesta jualan dan pertunjukan bunga api. 
Aku ke sini dijemput oleh roomate aku sewaktu di Cherating dulu. Aku turun ERL Putrajaya dan langsung ke sini. 

Aku berjalan meronda-ronda kawasan bunga-bungaan sambil bergambar. Tapi sayangnya gambar-gambar semua di dalam kamera roomate aku. 
Acara kemuncak pada malam itu adalah pertunjukkan bunga api di udara. Pelbagai warna dan bentuk menghiasi awan malam. 

Seronok gilerrrr!!!! Dapat tengok live depan-depan. Biasa tengok depan tv je. Oh ya!!! sebelum tu, aku sempat juga pergi melihat pameran bot-bot berhias di Tasik Putrajaya. 
To Hidaya, thanks so much sudi bawak aku jalan-jalan kali ni. Moga kita berjumpa lagi pada masa akan datang dan boleh lepak jenjalan sesama lagi. 

03 June 2013

MERONDA IBU NEGERI...

2013 merupakan Tahun Melawat Negeri Terengganu. Bagi saya yg memang berasal dari Terengganu, masih banyak lagi tempat-tempat menarik di negeri ini yg belum saya sampai. 

Beberapa minggu yg lalu, 3 orang kawan saya dari K.L telah datang ke Terengganu utk berjalan-jalan. Saya dan kawan-kawan yg memang kat Terengganu ni bwklah mereka ke tempat-tempat yg biasa org luar akan singgah. 
Misi berjalan-jalan kami bermula dari jam 11.00 pagi. Sebelum tu, paginya breakfast Nasi Dagang yg di request oleh Ali. Tempat pertama yg kami pergi ialah ke Pasar Payang. Kat sini, bolehlah mereka membeli makanan-makanan yg di packing seperti kerepek, asam serta kuih muih. 

Selepas tu, kami bergerak ke kawasan sebelah iaitu Terminal Bas Kuala Terengganu untuk mencari koleksi tudung bawal serta seluar jeans. Kitaorg meronda mencari kedai yg paling murah...hihi. Selesai membeli, azan Zuhur berkumandang, terus gerak ke Masjid Terapung utk solat dan makan di restoran yg berhampiran. 
Sebelah petang pula, kami ke Terengganu Equestrian Resort (TER) untuk bermain bowling.Pergi time weekend mmg ramailah org tp kami register terus dpt main...hehe. 
Selesai main, bergerak ke Masjid Kristal plk utk solat Asar. Kat sini dipenuhi dgn pengunjung-pengunjung dari luar. Ada yg ikut lawatan dan ada juga yg mengikut rombongan menghantar pengantin. Macam-macam loghat boleh dgr org duk bersembang. Settle kat situ, kami ke Pantai Teluk Ketapang pula untuk minum petang. Segala jenis celup tepung kitaorg makan dari ikan. sotong, udang, cendawan dan tak dilupakan pisang dan keropok. 
Perut dah penuh...so grk ke pantai pula. Kat sini, kitaorg sewa ATV 2 buah dan memandu secara bergilir-gilir. Dah lama pun ada kat Terengganu tp first time saya naik ni...kalau bkn sbb dioarg jgn hrp saya nak naik...hehe. 
Dah habis pusingan ATV, kami bersiar-siar di pantai pula. Menggamit kenangan ketika di Suria Cherating dulu. Honestly, I miss the moment at Suria Cherating Beach Resort so muchhhhhhh!!!
Menjelang maghrib, kami bergerak ke Pulau Duyung pula utk solat dan dinner di situ. Disebabkan perut yg masih kenyang, kitaorg pergi melepak di jeti Pulau Duyung sambil bersembang dari satu topik ke topik yg lain pula. Dah boring kat situ, baru grk ke restoran utk order for dinner. Steamboat plk...hari ni dah mcm2 makanan makan...xtau dah camne rasa perut ni...semua bercampur. 
Last for the day...masing-masing nak tunjuk bakat menyanyi pula. We go for Karaoke kat Apple Corner. Memasing pilih lagu yg diaorg nak nyanyi and pass the mike secara bergilir-gilir. Saya klu bab menyanyi mmg surrender awal2...xminat...huhu. Habis dah aktiviti kami sepanjang hari tu. We enjoy till the maxxx!!! What can I said, fun, sweet, and exciting weekend with all of you. 

Esoknya...diorang gerak balik ke K.L dah. Time to work plk. To Ajue, Ali and Lah thanks a lot for coming and see you again!!!

My Photo
Affieza
A daughter, a sister & a degree holder in Bachelor of Counseling (Hons.)..above all, a Muslim.. :)
View my complete profile