topbella

04 January 2013

MODULE 8: E.D.G.E


Yeay...finally we are in the last module. Time flies...just a few day to be finish. Ini merupakan module terakhir di Gems Program. Module ini dikenali sebagai Exceeded Demand, Gearing for Employment (E.D.G.E). Untuk module ni, kami semua berpecah dari company, no more Starhill...so sad!!!
Untuk module ni, group ditentukan oleh Site Management. Kami keseluruhan peserta Gems ni telah dipecahkan kepada 15 kumpulan. Setiap kumpulan terdiri dari 9 atau 10 team members. All of Gems Participants for SCR07A consist of 147 participants tak sempat nak kena semua pun...huhu. 

Kali ini aku berada di group 'G'... gorgeous u olls..haha. Kami terdiri dari 10 orang bdk perempuan yg juga satu2nya group xde bdk lelaki...group lain ada jgk at least one. So far, ok je we have joy we have fun together. Diketuai oleh Nasyidah dan ahli2 yg lain terdiri dari Sufi. Tiqah, Qistina, Jie, Rozi, Balkis, Hana dan Jiha..ada jgk kwn from my company. 
Sebelah paginya Off Day. Kelas ni lain sikit, bermula Jumaat malam lg utk sesi briefing dan sesi pengajaran hanya 2 hari iaitu Sabtu dan Ahad. 

Dalam module terakhir ni, apa yang kami belajar lebih kepada reflection from all module before. Fokusnya kepada CV Enhancement, Presentation including group and individual, movie review and some other activity.   Tapi dah xde lah Self Learning Assignment. 

Aktiviti sebelah pagi adalah group activity, kami diberikan satu perkataan dan kami perlu terjemahkan ke dalam bentuk lukisan.Manakala group2 yg lain perlu meneka apa maksud di sebalik gambar tersebut. Aktiviti ni mengimbau kenangan zaman2 kat tadika dulu melukis, mewarna siap ada crayon lagi. Berebut2 kami excited nak mewarna. Tukang lukis 2org je Balkis ngn Jie yg lain2 mewarna secara bergilir-gilir. 
Habis part melukis, mewarna kami semua diminta untuk present apa maksud disebalik gambar tu. Ini dikenali sebagai 5 minute group presentation. Sorg present dlm setengah minute je pun...huhu...habis present group lain akan teka maksud lukisan tersebut. Group kitaorg dpt word 'Productivity' so lukisan dia adalah seekor lembu yg  boleh menghasilkan pelbagai product2 lain. Sgt senang utk diteka ok!!! Start dari aktiviti ni kami dikenali dgn CowGirls...haha. Selesai semua group presentation diadakan pula sesi voting for the best picture. Voting by individual. Tak mengharap pun utk menang coz semua pic cantik2 kot... kami plk xblh undi group sendiri so mcm tak expect lah akn menang. As long as, we enjoy drawing and colouring together are much better. Agak2 menang ke tak ekh? Hari terakhir diadakan sesi penyampaian hadiah dan we are announce as a winner for the best pictorial presentation. Masa dia announce tu semua mcm blurrr..eh betul ke? ke salah dengar..Syidah pun mcm confuse nak pergi amik ke tak sampailah dpt confirmation baru semua gerak ke pentas utk amik hamper... serious mcm xpercaya je...hehe. Million thanks to all the voters...dah rupa mcm ucapan peserta realiti plk
Petang tu pula diadakan individual presentation yg dikenali dengan 1 Minute Blitz Presentation. Kaedahnya Site Manager akn cabut nama dari satu kotak and nama yg terpilih kena ke depan utk take part in that presentation. Di depan kita akn buat balingan dadu utk menentukan soalan for that presentation. Bila dah dpt soalan tu, dalam masa 1 minit kitaorg kena buat presentation. Siap ada loceng bagai lagi...so we just need to speak in one minute regarding the question. Aku mmg xprepare apa2 pun sbb rasa mcm xkena je sbb ramai ni...hahaha sekali nama aku first kot naik...dahlah xde buat preparation so mindset aku time tu I just want to speak and I don't care whether it's right or wrong. 

So, nak tak nak mmg kena. Berjalanlah ke pentas and buat balingan dadu. Aku dpt question 'How Do You Handle Mistake? '. Sebelum start aktiviti ni, kitaorg adalah bcg2 dulu cara nk jwb setiap soalan tu so mana yg aku igt tu aku ckplah... Thanks semua utk idea tu especially Balkis. Habis present tu balik ke group memasing sibuk tanya aku knp nmpk relax je tak nervous ke? Actually when we are nervous don't show on your face reaction..take this advice ok!!! hahaha. Nervous sgt2 tp xtau nak ckp camne dahlah first person. Lega time tu then fokus utk tgk org lain punya presentation plk. Overall adalah dlm 30 org yg terpilih utk aktiviti ni. 
Tak tau plk yg ni pun dikira sbg competition. So bila Site Management ckp ada hadiah utk Best 1 minute Blitz presentation ni, aku xharap pun utk menang...present ntah apa2 je. For second place dimenangi oleh Zuki, my company's member..well done Zuki for great presentation and then bila nak announce for the First Place tu semua member kt group aku bersorak Fiza...Fiza...Fiza... Apa kes confident sgt diaorg ni yg aku akn menang ke korang ada pakatan ngn Site Management. Tapi when the announcement for The Best 1 minute Blitz Presentation goes to Ms. Nurhafiza Bt Sulaini...aku mcm speechless kjp coz aku rasa ramai lg kot yg better klu nak compare ngn aku. If compare ngn Zuki pun, aku rasa dia lg ready and isi pun mcm byk je...hihi..it's all about luck...Alhamdulillah for this meaningful winning. Satu ayat yg aku akn igt sampai bila2 from Balkis "Fiza, Aku Percaya Kat Kau"...terharu and really appreciate it, Balkis. Satu lg yg buat aku happy ialah both of us from Starhill. So, I dedicate this winning to all my company's member. Go Starhill...Go Starhill!!!
Malamnya pula, ada movie show. Cerita '12 Angry Men'. Kami semua perlu menonton movie itu sehingga habis and then perlu menjawab soalan2 yg diberikan oleh Learning Facilitator. Ini juga dikira sbg competition rupanya. Kumpulan kami tak menang pun tp aku dpt the highest utk group ni. Yg menang aktiviti ni group D. Aktiviti ni sbnrnya nak tgk camne kita nak influence org supaya amik jwpn kita sbg yg paling tepat. Aku plk even the highest tp tak bg langsung influence dkt yg lain2 so bad!!! hahaha
Hari kedua which mean the last day for the module, fokus kepada CV Enhancement pula. Kami diberikan contoh CV yg baik dan yg tak sempurna. So, bolehlah buat perbandingan. Untuk resume ni pun ada pemenang juga. Second Place dimenangi oleh Nadwa manakala First place goes to Raudhah. Congrats to both of you. 
Berakhirnya kelas ini, maka berakhirlah pembelajaran di Gems Part 1 ni. 8 module berjaya dilalui dengan jayanya. Everyone feel 'GREAT' rite?? 

psssttt: cite module dah habis...nantikan last GLP plk k...hihi

0 comments:

My Photo
Affieza
A daughter, a sister & a degree holder in Bachelor of Counseling (Hons.)..above all, a Muslim.. :)
View my complete profile