topbella

03 June 2013

MERONDA IBU NEGERI...

2013 merupakan Tahun Melawat Negeri Terengganu. Bagi saya yg memang berasal dari Terengganu, masih banyak lagi tempat-tempat menarik di negeri ini yg belum saya sampai. 

Beberapa minggu yg lalu, 3 orang kawan saya dari K.L telah datang ke Terengganu utk berjalan-jalan. Saya dan kawan-kawan yg memang kat Terengganu ni bwklah mereka ke tempat-tempat yg biasa org luar akan singgah. 
Misi berjalan-jalan kami bermula dari jam 11.00 pagi. Sebelum tu, paginya breakfast Nasi Dagang yg di request oleh Ali. Tempat pertama yg kami pergi ialah ke Pasar Payang. Kat sini, bolehlah mereka membeli makanan-makanan yg di packing seperti kerepek, asam serta kuih muih. 

Selepas tu, kami bergerak ke kawasan sebelah iaitu Terminal Bas Kuala Terengganu untuk mencari koleksi tudung bawal serta seluar jeans. Kitaorg meronda mencari kedai yg paling murah...hihi. Selesai membeli, azan Zuhur berkumandang, terus gerak ke Masjid Terapung utk solat dan makan di restoran yg berhampiran. 
Sebelah petang pula, kami ke Terengganu Equestrian Resort (TER) untuk bermain bowling.Pergi time weekend mmg ramailah org tp kami register terus dpt main...hehe. 
Selesai main, bergerak ke Masjid Kristal plk utk solat Asar. Kat sini dipenuhi dgn pengunjung-pengunjung dari luar. Ada yg ikut lawatan dan ada juga yg mengikut rombongan menghantar pengantin. Macam-macam loghat boleh dgr org duk bersembang. Settle kat situ, kami ke Pantai Teluk Ketapang pula untuk minum petang. Segala jenis celup tepung kitaorg makan dari ikan. sotong, udang, cendawan dan tak dilupakan pisang dan keropok. 
Perut dah penuh...so grk ke pantai pula. Kat sini, kitaorg sewa ATV 2 buah dan memandu secara bergilir-gilir. Dah lama pun ada kat Terengganu tp first time saya naik ni...kalau bkn sbb dioarg jgn hrp saya nak naik...hehe. 
Dah habis pusingan ATV, kami bersiar-siar di pantai pula. Menggamit kenangan ketika di Suria Cherating dulu. Honestly, I miss the moment at Suria Cherating Beach Resort so muchhhhhhh!!!
Menjelang maghrib, kami bergerak ke Pulau Duyung pula utk solat dan dinner di situ. Disebabkan perut yg masih kenyang, kitaorg pergi melepak di jeti Pulau Duyung sambil bersembang dari satu topik ke topik yg lain pula. Dah boring kat situ, baru grk ke restoran utk order for dinner. Steamboat plk...hari ni dah mcm2 makanan makan...xtau dah camne rasa perut ni...semua bercampur. 
Last for the day...masing-masing nak tunjuk bakat menyanyi pula. We go for Karaoke kat Apple Corner. Memasing pilih lagu yg diaorg nak nyanyi and pass the mike secara bergilir-gilir. Saya klu bab menyanyi mmg surrender awal2...xminat...huhu. Habis dah aktiviti kami sepanjang hari tu. We enjoy till the maxxx!!! What can I said, fun, sweet, and exciting weekend with all of you. 

Esoknya...diorang gerak balik ke K.L dah. Time to work plk. To Ajue, Ali and Lah thanks a lot for coming and see you again!!!

2 comments:

QA's ~ mamapapa said...

salam,fieza:) org trgganu ye?kt mane?nenek k'imi kt atas tol :) bolehla pegi2 tempat yg sama ngan fiza bwk kwn2 ni next time balik kg :))

Affieza said...

@QA's ~ mamapapa: wslm, k'imi:)ha'ah org trgganu kat Dungun. Umah nenek sy kat kg.kedai buluh sebelah je tu ngn kg nenek akak...blh lar bjln2 klu balik ganu...hehe

My Photo
Affieza
A daughter, a sister & a degree holder in Bachelor of Counseling (Hons.)..above all, a Muslim.. :)
View my complete profile