topbella

03 September 2013

KRONOLOGI SYAWAL 2013: PART 3

Yeay!!!! sambung lagi cerita Syawal 2013...ini masuk part yg ke 3 dah...huhu...

17 Syawal

Kenduri kahwin again and again!!! memang tdk dpt dinafikan lagi bila time raya je ramai pasangan yang akan melangsungkan majlis perkahwinan. Maybe kerana time ni ramai sedara mara yang berkumpul di kampung utk meraikan lebaran. Sesambil tu bolehlah join memeriahkan kenduri plk. 
Majlis kali ini adalah utk pasangan Linda & Wahmi yang merupakan kawan saya ketika di sekolah menengah dulu. Linda merupakan kawan satu dorm ketika Form 1,2 and Form 6 manakala Wahmi pula merupakan ketua kelas saya ketika di Form 4. xsangka diaorg berdua ni tapi satu hakikat yg harus diakui jodoh itu rahsia Allah.
Bergambar dgn pengantin perempuan setelah sekian lama kami tdk bertemu. Last jumpa pun time degree dulu. 
Di majlis ini, saya dipertemukan juga dengan kawan-kawan sekolah yg lain. Kami team bujang yang memeriahkan majlis pada hari itu. Sambil makan sambil bercerita itu dan ini. Banyak cerita yang nak di update setelah sekian lama xjumpa. 

To Linda and Wahmi...moga mahligai yang baru dibina sentiasa berada di dalam rahmat dan keberkatan oleh Allah dan berkekalan hingga ke akhir hayat...AMIN

22 Syawal

Khamis malam Jumaat pula diadakan solat hajat + kenduri doa selamat serta tahlil sempena keberangkatan Ma dan Abah ke Mekah tidak lama lagi. Majlis ini dibuat di surau kampung saya dengan jemputan hanyalah kepada jemaah surau yang lelaki. Utk kaum wanita Insha Allah hujung minggu ni pula di rumah saya. 
Jemaah perempuan hanyalah ahli keluarga saya sahaja terdiri dari keluarga saya, mak saudara serta sepupu-sepupu. Overall, tetamu hari tu adalah dalam 30 lebih. 
Kami membawa makanan ke surau selepas solat Maghrib dan meletakkannya di ruangan luar surau. Menu utk malam tu adalah nasi minyak dengan pilihan lauk gulai ayam dan ayam masak merah. Di samping itu, ada mee goreng + keropok, kuih muih serta teh'o panas. Selesai semuanya kami bergerak balik ke rumah.  
Sampai rumah dah jam 10 lebih...ada yang menyambung makan lagi mana2 juadah yang masih tak habis. Boleh dikatakan semua juadah habis licin yang tertinggal hanyalah ayam masak merah beberapa ketul. Gambar kat atas ni masing2 tengah mengerumuni emak saya utk melihat kelengkapan yang dibekalkan oleh pihak Tabung Haji utk berangkat nanti. 

Tengah malam tu, semua mula bertolak balik ke rumah masing-masing. Alhamdulillah selesai satu majlis. 

2 comments:

Nadiah Sidek said...

ada berapa part agak-agaknya nanti ni? hehe. untung juga akak raya di perantauan..sekali cerita dah selesai :p

Affieza said...

@K.Nadiah: ada satu je lg ni...alah nnt akak dh blk Malaysia sure byk gak cerita raya..hihi

My Photo
Affieza
A daughter, a sister & a degree holder in Bachelor of Counseling (Hons.)..above all, a Muslim.. :)
View my complete profile