topbella

10 September 2016

FAMILY VACATION TO BANDUNG : DAY 2 (PART 1)

Assalamualaikum...



...sambungan...

Day 2, (1 September 2016)

Our second day in Bandung. Disebabkan Bandung ni lewat satu jam dari Malaysia. Jam 5 dah bangun untuk solat subuh dan mandi. Omg!!! airnya sejuk sekali. Mujur ada water heater. Bolehlah lepas untuk buat mandi...huhu. Selesai semua, pergi ke cafe untuk sarapan pagi. Pagi tu menu nasi goreng + telur mata, keropok, serunding daging, roti bakar, air teh, kopi dan jugak jus buah. Banyak sampai tak larat nak masuk mulut. Cerita jalan-jalan kami bermula seawal jam 8.30 pagi sehingga 8.30 malam. Kami upah Supir siap2 untuk bawak jalan-jalan ke tempat yang kami nak pergi. Itenerary seperti yang aku susun, dia just follow je. 

1) Farm House, Lembang


Tiket masuk ke sini adalah RP 20,000 seorang manakala parking plk RP 10,000. Tiket yang kita dapat tu boleh ditukarkan dengan segelas susu ataupun sosej bakar. Boleh pilih nak yang mana. Apa yang aku boleh cakap Farm House ni macam Bukit Tinggi kat Malaysia tu.


Lets explore...setiap sudut kat Farm House ni orang akan berhenti amik gambar. Banyak view yang cantik-cantik. So, kalau nak bergambar tu, kena ikut turn. Yang ni basikal-basikal dihiasi dengan bunga-bunga yang pelbagai jenis dan warna. 


Ini pulak Snow White punya rumah. Yang ni lukisan je. Rumah ada kat sebelah lukisan ni. Kalau masuk kat dalam rumah tu ada dijual barangan cenderamata.


Yang ni pulak rumah apa ntah. Lupa dah tapi siap dengan tayar bagai boleh gerak. Budak-budak suka naik.


Air terjun pun ada. Best...nyaman je rasa. Tapi tak boleh nak turun dekat sebab kawasan berpagar. Tengok dari tepi je.


Ini rumah arnab. Comel-comel je arnab tu. Dulu waktu kecik-kecik adik aku yang laki tu suka main. Binatang favourite dia.


Ini pulak biri-biri punya tempat. Dah nama Farm House so layan je lah. Banyak lagi sebenarnya binatang-binatang lain kat sini tapi aku tak amik gambar.


Kat sini pulak memang tempat tumpuan. Hobbit's House. Kalau tengok filem Lord of the Rings mesti pernah nampak rumah ni kan??? Haaa...yang kat tangan adik aku tu lah susu yang kitaorg dapat bila ditukarkan dengan tiket. Susu tu ada perisa original, coklat dan strawberi. Sedap macam susu Dutch Lady. 


Jalan lagi...singgah kat tempat nenek kebayan plk. Nak amik gambar dengan nenek kebayan kena bayar lain. So tak payah...baik kita amik gambar kita-kita je...hahaha. 


Kalau yang layan cerita korea mesti selalu tengok 'Love Lock' ni kan. Sekarang ni bukan dekat Korea je ada, banyak dah tempat yang buat benda ni. Even dekat Langkawi pun dah ada sekarang. 

Banyak lagi sebenarnya tempat yang cantik-cantik kat dalam ni tapi ramai orang dengan nak kena tunggu turn lagi so mana yang takde orang aku stop jap amik gambar. Hampir sejam lebih jgk dekat sini baru keluar. 

2) Rumah Kain Sulam Pesona. 


Setelah puas mengelilingi Farm House tadi, kami pun decide untuk pergi cuci mata sesambil menghabiskan rupiah yang ada. Kain sulam sememangnya simbolik kalau datang Bandung. Mesti akan beli jugak walau sepasang. Pening weii..pegang yang ni berkenan yang tu. Amik yang corak tu tengok corak lain pun cantik jugak. End up menung jap baru pilih. Lama giler kot dok sini. Abah siap blh g tidur kat surau...hahaha...perempuan...perempuan.... Telekung solat pun beli kat sini jugak. Senang tak payah nak pening lagi lepas ni. 2 jam lebih baru siap. Staff kat sini sediakan coffee dan mineral water untuk customer minum sebelum pulang. 

3) Restoran Sapu Lidi, Lembang

Beli kain...kain jugak...perut lapar harus diisi. Dari rumah kain Pesona, kami bergerak untuk makan tengahari pula. Aku pilih restoran ni sebab konsep makan di sawah padi. Aku manalah pernah pergi sawah padi. Best jugak...tenang dan damai melihat kehijauan sawah. 


Kat sini makan masakan panas je...abah dengan mama order mee rebus, aku dengan adik perempuan order nasi goreng seafood dan adik laki pulak order nasi goreng ayam. Air tembikai, apple dan mango dan kopi untuk Abah. Yang pasti masakan kat sini tak samalah macam Malaysia. Mee yang diaorang guna pun aku tengok macam mee maggi je. 


Perut dah kenyang...bolehlah berjalan lagi. Next entry k. Tak larat tengok gambar banyak sangat kat sini. 

TO BE CONTINUED...

My Photo
Affieza
A daughter, a sister & a degree holder in Bachelor of Counseling (Hons.)..above all, a Muslim.. :)
View my complete profile