topbella

06 December 2016

SUMMER IN PERTH : DAY 1

Assalamualaikum...

Berjumpa lagi dalam segmen travel di It's My Life. Ini merupakan percutian yang keempat untuk tahun 2016. Kali ini pergi waktu cuti sekolah. Perancangan untuk trip kali ini adalah yang paling singkat. Yes...everything. Tiket mula ditempah sebulan lebih dari tarikh berlepas.

Day 1, (29 November 2016)

Kami memilih penerbangan Airasia. Bertolak dari KL Sentral menggunakan ERL untuk ke KLIA2. Flight kami dijadualkan akan berlepas pada jam 10.10 pagi. Tapi disebabkan kesesakan trafik di landasan semua penerbangan perlu beratur menunggu giliran untuk take off. Dekat satu jam jgklah duduk dalam flight tu sebelum berlepas. Penerbangan ke Perth mengambil masa 5 jam 35 minit.

1) Perth International Airport

Alhamdulillah selamat mendarat di Perth around 4.30 pm Waktu Perth dengan Malaysia sama je. Waktu kami sampai tu, tiada penerbangan lain yg mendarat, so tak perlulah nak beratur panjang sangat dengan kaunter immigration tu. Maka bermulalah pengembaraan kami, melalui kawasan security check yg sangat byk, aku kira ada dalam 6 kali aku kena stop dan tunjukkan dokumen perjalanan. Yg paling tak tahan waktu dekat pemeriksaan yg ada anjing tu. Anjing tu datang hidu dekat beg and seluar kita.

2) Kedai Simcard

Keluar je dari Arrival Hall terus cari kedai simcard. Dari jauh dah boleh nampak Optus. Caj yang dikenakan adalah AUD2 untuk sehari dengan 500MB data sehari. So, bayar AUD 10 untuk 4 hari. Sangat cukup dan kami beli hanya satu simcard dan share via tethering je.

Settle kat situ pergi amik a few guide book about Perth  dan free je. Kemudian pergi cari surau utk solat. Konsep kat sini unisex campur lelaki dengan perempuan. So, kena pandai-pandailah nak solat camne. Satu lagi botol air mineral mesti ada sebab toilet takde air. Nak travel negara mat salleh so jangan ingat toilet sama macam Malaysia.

3) Transperth (public transport in Perth)

Sebelum datang sini dah sesiap google camne nak bergerak ke sana sini. Tak susah pun sebab Perth memang public user friendly. Naik je bas or tren. Kami keluar dari airport dan tunggu bas dekat bus stop yang disediakan. Just to be alert dengan nombor bas yang kita nak naik tu. Tiket AUD 4.60 dan boleh digunakan dalam masa 2 jam. Berapa kali nak tukar bas tak kisah janji tiket valid untuk tempoh dua jam. Untuk sampai ke bilik penginapan kitaorg perlu naik 3 bas.

4) Curtin University

Bas yang kitaorg naik kali yg kedua tu stop dekat station Curtin University. Sementara nak tunggu bas yang ketiga tu sempatlah jalan-jalan dan amik gambar kejap dekat situ. Ok lar untuk kenangan. Nak belajar kat luar negara tak dapat, dapat bergambar pun jadi lar.

5) Air BNB, Wilson

Untuk penginapan plk, kitaorg tempah melalui Air BNB. Satu bilik untuk dua orang. Owner dia orang Indonesia. Semua kelengkapan cukup mesin basuh, iron even nak masak pun boleh.

Untuk hari pertama ni, kitaorg just rehat sebab esoknya nak travel seharian. Konsep backpacker ni memerlukan kekuatan fizikal dan mental sebab nak tukar-tukar bas or tren and then nak jalan lagi.

TO BE CONTINUED...

My Photo
Affieza
A daughter, a sister & a degree holder in Bachelor of Counseling (Hons.)..above all, a Muslim.. :)