topbella

07 January 2016

TUKAR SEKOLAH...

Assalamualaikum...

Dah tahun 2016. Entri pertama untuk tahun ini. Pertamanya Alhamdulillah aku bersyukur sangat kerana masih dipanjangkan umur untuk terus melangkah ke tahun 2016. Moga tahun ini memberikan aku perjalanan, pengalaman dan kenangan yang indah dan baik-baik...AMIN

Entri dibuka dengan kisah tukar sekolah. Tahun lepas aku mendapat tawaran sebagai guru KAFA, Yayasan Islam Negeri Terengganu. Aku ditempatkan di Sekolah Kebangsaan Durian Mas II. Hampir dua bulan aku di situ mengajar kelas 3B sehingga tamat sesi 2015. 

Bulan Disember 2015, iklan kekosongan untuk pertukaran sekolah dibuka. Aku dalam dilema jugak larr samada nak tukar ke tak kerana aku dah rasa selesa berada disitu. Aku ada guru besar yang sangat memahami, rakan-rakan guru yang banyak membantu dan murid-murid yang sentiasa menceriakan kelas dengan cerita dan perangai yang macam-macam. 

Dengan berat hati, aku memohon pertukaran ke sekolah lain. Faktor utamanya adalah kerana jarak sekolah. Aku perlu memandu lebih 33km pergi dan 33km balik. Jauhkannnn...sehari dah jadi 66km. Aku perlu turun 30 minit awal untuk memastikan punch card aku tak lewat. 

Mengambil kira soal itu, aku redha. Mungkin jodoh dengan rakan-rakan dan murid-murid disitu setakat tu. Hmmmm...sedih tapi takpe kita still boleh jumpa kalau pergi program-program nanti. 

Aku pun tak familiar sangat dengan kawasan Durian Mas ni. Yang aku tahu masuk pintu gerbang dan terus ke sekolah. Takde masa nk explore kawasan- kawasan kat situ. Nama je orang Terengganu tapi bila time bercuti suka pergi negeri atau negara orang...heeeee

Berbalik kepada sekolah baru aku pula, aku ditempatkan di Sekolah Kebangsaan Lintang. Sekolah ni tersangatlah dekat dengan rumah. 5km drive dah sampai sekolah. Sekolah ni berada di kampung sebelah dengan rumah aku. Jadi aku ada masa yang banyak untuk melilit tudung cantik-cantik dan mempersiapkan diri sebelum ke sekolah...hahaha. Ok part ni...mmg aku cuak kalau lambat kuar bilik mama aku dah datang ketuk pintu bilik sesiap.

Aku melapor diri di sekolah baru pada 6 Januari 2016 dan terus mengajar pada hari yang sama jugak. Letih weiii aku baru je sapa dari K.L 3 Januari tu. 4 Januari pergi ambil surat lantikan. 5 Januari aku rehat sehari. Dan bermulalah kisah di sekolah baru pula.

Di sekolah baru, aku dikehendaki mengajar kelas Darjah 4 pulak. Ohmaiiiii nak kena study syllabus baru plk dh sbb sebelum ni aku kan mengajar Darjah 3. Nak kena beli buku baru bagai dan kena bersedia fizikal dan mental untuk mengajar pelajar-pelajar tahap 2 pulak.

Maka bermulalah pengajaran aku disitu dengan sekolah baru, murid baru, rakan sekerja baru dan persekitaran yang baru. 

0 comments:

My Photo
Affieza
A daughter, a sister & a degree holder in Bachelor of Counseling (Hons.)..above all, a Muslim.. :)
View my complete profile