topbella

14 September 2016

AIDILADHA 2016

Assalamualaikum...

Masih belum terlambat untuk ucapkan Selamat Hari Raya Aidiladha kepada semua pembaca dan pengunjung blog ini. 

Aidiladha tahun ini, aku dan keluarga beraya di rumah je. Mama aku pulak buat ibadah qurban melalui ezi qurban je. Senang tak payah nak fikir untuk potong-potong dan agih-agihkan daging-daging qurban tu nanti. 

Aidildha lagi meriah jika nak dibandingkan dengan Aidilfitri untuk tahun 2016. Ini kerana waktu Aidilfitri masing-masing beraya di rumah mertua mereka. Since nenek meninggal tahun 2000 disusuli pula oleh arwah atuk tahun 2010, mama aku lah yang jadi tuan rumah untuk adik-beradik sebelah mama aku. Masing-masing balik berkumpul kat rumah yang kami duduk sekarang. Mama aku ada enam orang adik-beradik. Semua balik kecuali ayah long yang beraya di Kuantan. 

Paginya kami semua ke masjid untuk Solat Sunat Aidiladha. Pulang dari masjid barulah masing-masing mula menjamu selera. Menu kegemaran semua orang dalam rumah ini tak lain tak bukan nasi minyak. Mak cik aku pulak tempah sate dengan nasi himpit dari Kemaman. Menjelang tengahari Cik Za take turn untuk buat steamboat. Kelas kan menu raya kitaorg...hehe tapi kami masih tak lupakan pada ketupat dan lemang. 

Disebabkan lama tak berjumpa dengan semua orang, hari tu memang cakap cakap non stop. Macam-macam cerita keluar. Pak Cik, Mak Cik, Sepupu dan anak sepupu. Penuh rumah riuh sekali. 

Terimalah ucapan Hari Raya dari anak sepupu aku yang berusia 4 tahun, Husna Aqilah namanya. 



Aidiladha yang kedua, aku teman adik aku ke majlis pertunangan kawan dia waktu kerja sama-sama dekat Hospital Kemaman dulu. So, ke Bukit Besi kami pagi tu. Majlis pertunangan berlangsung dalam jam 11.30 pagi. Kami pulang setelah rombongan pihak lelaki bertolak balik. 


Aidiladha ketiga pula, barulah aku pulang ke kampung sebelah Abah di Kedai Buluh, Kuala Terengganu. Adik-beradik abah sembilan orang. Yang beraya kat sini 8 orang je. Yang lagi sorang Pak Cik aku yang kerja kat Kazakhtan tak dapat balik. Happy je Atuk dengan nenek aku sebab rumah dia penuh dengan anak menantu cucu dan cicit. 

Aidiladha keempat aku ke K.L pula menghabiskan sisa-sisa cuti sekolah. 4 hari kat sana sebelum balik mengajar lagi. 

Sekian...cerita Aidiladha tahun ini. 


0 comments:

My Photo
Affieza
A daughter, a sister & a degree holder in Bachelor of Counseling (Hons.)..above all, a Muslim.. :)
View my complete profile