topbella

13 September 2013

KRONOLOGI SYAWAL 2013: PART 4

Bulan Syawal dah pun berakhir minggu lepas. Dan ini adalah entri penutup untuk cerita raya edisi 2013. Gigih jgk menaip utk habiskan...huhu

28 Syawal 

Menghadiri jamuan raya ofis abah di Dungun. Jamuan bermula dari jam 11 pagi sehinggalah ke jam 2 petang. Kami merupakan antara tetamu yang terawal sampai...makanan masih fresh dan boleh dikatakan belum terusik lagi. 
Konsep jamuan adalah 'potluck'. So, memang banyak menu pilihan. Antaranya Nasi Minyak, Nasi Dagang, Nasi Putih + Sup Kambing, Laksa, Ikan Bakar dan banyakkkkk lagi. Bila dah banyak sangat sampai tak terdaya nak makan. Yang menjadi pilihan saya hari tu Nasi Minyak dengan ayam merah, ikan bakar P.Cik Sal yang menjilat jari dan juga puding laici Puan Hajah. Lepas tu terus surrender xamik dah makanan lain.
Tetamu mula memenuhi khemah menjelang waktu tengahari. Kami pun bersiap untuk meninggalkan majlis dan bertolak pulang. Sebelum balik, sempat lagi berposing di perkarangan ofis abah...hehe...

30 Syawal

Hari terakhir di bulan Syawal...kenduri di rumah saya pula. Kali ni ma mengajak kaum2 wanita di kampung untuk membaca Yaasin disusuli dengan tazkirah oleh Ustazah Hajar. Aktiviti ini merupakan rutin mingguan di kampung saya dengan sistem giliran rumah ke rumah. Memandangkan ma dan abah akan berangkat ke Mekah beberapa hari lagi so ma request utk buat kat rumah kami minggu lepas. 

Menu utk kali ni ada laksa dengan nasi kunyit disusuli pula dengan kuih lipat dan puteri mandi. So, tetamu mempunyai pilihan untuk memilih. 
Sebagai tambahan lagi...disediakan juga buah-buahan sebagai pencuci mulut. Masa yang tepat!!! sekarang ni memang musim buah di kampung tengah menjadi. Buah-buahan semuanya diambil dari pokok sekitar rumah kami je. Buah dokong di belakang rumah, buah rambutan dan manggis pula di tepi rumah. 

Majlis berakhir pada jam 4.30 petang dan tetamu mula beransur pulang. Selepas tu bermulalah operasi pembersihan pula. Dengan ini tamat sudah ceritera raya 2013..no more part ok!!! Panjang umur jumpa lagi di edisi raya next year plk...hihi

0 comments:

My Photo
Affieza
A daughter, a sister & a degree holder in Bachelor of Counseling (Hons.)..above all, a Muslim.. :)
View my complete profile