topbella

19 January 2013

FIRST TASK...


Hari kedua di UMT, supervisor mula mengagihkan tugas yg bakal aku laksanakan di situ. Pagi Isnin, aku dipanggil masuk ke biliknya dan mendengar sedikit briefing regarding my task. Kerja-kerja yg bakal aku lakukan lebih kepada administration. No more counseling session or motivation talk to student. How I miss to meet with client from different background came and share various kind of stories...sob sob...

Kat ofis aku ada beberapa unit yg dikenali sebagai Unit Akademik, Unit Kewangan, Unit Pengurusan Harta dan juga Unit Sumber Manusia. Untuk first task ni aku dikehendaki menjalankan kerja2 unit Sumber Manusia. Something new to me...I never have any working experience before except my industrial training during final year in my university. Besides that, aku juga xpernah nak tau skop kerja2 pentadbiran ni so need to learn from the beginning. 
As long as dia guide aku camne nak buat satu2 task tu aku ok je...janji ajar kalau nak harapkan aku buat ikut cara aku mmg tak lah jwpn dia...huhu. Aku mmg start from zero kat sini. Untungnya supervisor aku mmg ajar aku dgn detail utk buat first task ni so end up aku bolehlah survive menyiapkannya. 
Untuk first task aku kat sini adalah menyiapkan Fail Meja staf FPS ni. Aku diberi masa selama sebulan dari 31/12 - 31/1 utk menyiapkan tugasan tersebut. Dan aku perlu siaplan satu File Meja dlm masa seminggu. Siap satu print and then hantar kt supervisor utk di check. Pastu bukak fail meja baru plk..mcmtu lah skop kerja aku utk first month kat sini. Untuk first week aku dah siapkan File Meja Pensyarah, second week aku siapkan File Meja Ketua Jabatan,This week nak siapkan fail meja Timbalan Dekan plk and the last one File Meja Dekan. Hope aku dpt settlekan task ni seperti yg diminta oleh supervisor. 
Kalau nak diikutkan task ni sama macam yg aku pernah belajar dlm Module 7 iaitu Business Management Appreciation masa kat Gems dulu. Time tu group aku handle part Human Resource and kena buat job scope utk semua pekerja kat Starhill Beach Resort Sdn.Bhd. Fail Meja ni pun camtu lah kaedahnya cuma agak detail dgn nak kena buat table, carta alir dan juga senarai semak. 

So far, ok lah first task ni. Aku risau jgk sbnrnya takut dpt kerja2 yg mcm photostat ke menaip ke hantar surat ke maklumlah praktikal mostly macam tu lah. Untuk second month nnt agak2 apalah plk keje aku ekh? 5 months to go...

0 comments:

My Photo
Affieza
A daughter, a sister & a degree holder in Bachelor of Counseling (Hons.)..above all, a Muslim.. :)
View my complete profile