topbella

05 January 2013

REPORT DUTY...


Finished Part 1 for Executive Development Program in Suria Cherating Beach Resort for two months. Now, turn to Part two which is Apprenticeship Program for six months. For Part two, I went for intern at Universiti Malaysia Terengganu (UMT). One hour and half from my house. 
30/12/2012 jam 8.20 pagi, aku dan pelatih2 Gems yg lain except Biey selamat tiba di Jabatan Pendaftar, UMT utk urusan report duty. Kami ke sini from SCR07A seramai 9 orang kesemuanya. 8.30 pagi person in charge, En.Nor Alimin dari Seksyen Latihan, UMT mengarahkan kami utk ke bilik mesyuarat Pejabat Pendaftar. 

Di sini, kami di beri sedikit briefing ttg UMT dan seterusnya kami diberikan penempatan utk menghabiskan Part 2 di sini. Kami semua diagihkan di unit or jabatan yg berlainan. So, nak gathering sesama waktu lunch je lah...huhu. Semua dari kami kena handle bhgn Pentadbiran di Jabatan masing2. Satu benda baru yg perlu aku belajar di sini. Selesai urusan report duty, person in charge menyuruh kami pergi breakfast and then buat kad sebelum report duty di jabatan masing2 pula. Kami breakfast sesama di Mutiara Cafe, Jabatan Pendaftar and then gerak ke Bahagian Keselamatan utk membuat kad nama. Tapi, person in charge utk kad nama ni xde waktu kitaorg sampai, pergi mendaftar anak masuk sekolah katanya. So, end up memasing pergi report duty kt jabatan dulu. 
Aku ditempatkan di Fakulti Pembangunan Sosial. Person in charge utk report duty kat sini merangkap aku punya supervisor ialah Puan Hajah Rohaida Awang, Pen. Pendaftar Kanan N44. Sampai sini, aku ke kaunter am dan bertanya staf di situ utk urusan report duty. Pn.Rohaida keluar dan menjemput aku masuk ke ofisnya. Di sini aku kenalkan diri serba sedikit dan seterusnya aku perlu berjumpa Big Boss for FPS ni iaitu Dekan FPS, Prof.Madya Dr. Noraien Mansor. Lagi sekali aku kenalkan diri and then kemudian dia briefing serba sedikit ttg FPS dan mengucapkan Selamat Datang dan Bertugas di FPS. 
Selesai urusan, aku kembali ke ofis aku iaitu Pejabat Am, FPS. Waktu kerja aku di sini ialah setiap Ahad hingga Rabu dari 8pagi hingga 4.45petang manakala Khamis pula 8pagi hingga 4.30petang. Sedikit insiden di hari pertama aku di sini, Pen.Pendaftar request aku utk letak kat Pejabat Am manakala Ketua Jbtn Psikologi dan Kaunseling nak aku duduk kt Pejabat Ketua Jabatan plk. Tapi slps perbincangan ngn Dekan aku stay kat Pejabat Am ni. Actually Fakulti ni baru ditubuhkan tahun lepas so mcm xcukup staf lah lg. Pihak diaorg request nak 3orang pelatih kat sini tp yg dtg aku sorg je. So, xtau nak letak mana aku ni tambah2 ada kakak sorg tu nak cuti bersalin plk. Kat ofis aku ada 7org staf je plus aku jd 8 lah semuanya. Semua dah kahwin except K.Dah je lg sorg. Bos aku perempuan, 3 staf lelaki and 3 staf perempuan. Overall staf kat fakulti ni ada 85 org. 14/1 ni ada lagi pelatih report duty. Yg  ni dari Gems Merang plk. Harapnya adalah yg dihantar ke FPS jgk at least ada gak kawan nanti...huhu. 
Around pukul 12, kami bergerak ke Bahagian Keselamatan untuk membuat kad nama yg tertangguh tadi. Isi borang and then ambil gambar dulu. Kad siap selepas dua hari. Pastu pergi lunch and masuk balik ofis jam 2 petang. Lunch from 1pm to 2pm. 

Masuk ofis dapat meja and komputer sendiri. So, kita enjoy dulu...online and online. First day xde keje lagi. Jam 2.30 petang, ada meeting staf sokongan so aku pun terlibat juga. First day dah masuk bilik meeting u olls..hahaha. Meeting kt sini setengah jam yg awal ada sesi tazkirah dulu oleh penceramah jemputan. Kami semua mendengar sesi tazkirah dulu and then habis tu break for minum petang pula. Lepas tu baru start meeting. Dalam meeting ni kena kenalkan diri dgn semua staf sokongan pula. Dan staf2 sokongan juga kenalkan diri diaorg and ckp nama apa yg aku nak panggil nanti. Semua membahasakan diri dgn kak je except bos lah aku kena panggil Puan. Staf laki panggil Encik lah pastu ada jgk yg muda dari aku kt situ. 
Habis kenalkan diri, turun ofis and berkemas utk balik. Selesai sudah cerita aku report duty for Part 2 kat UMT ni. Nanti I blog pula kerja2 yg aku buat kat FPS ni.

psssttt:- ohhh...cite umah sewa pun best gak...first time duduk umah sewa tawwww..nnt share k!!

0 comments:

My Photo
Affieza
A daughter, a sister & a degree holder in Bachelor of Counseling (Hons.)..above all, a Muslim.. :)
View my complete profile