topbella

05 August 2012

RAGAM BERSAHUR...


Melewati separuh ramadhan, blog ini masih tidak habis dengan cerita-cerita kenangan ramadhan zaman kanak-kanak dulu. Zaman kanak-kanak merupakan kenangan terindah yang mungkin akan diingati sampai bila-bila. Sekali seumur hidup je pun.

Cerita puasa sudah, tarawih pun sudah. Coretan kali ini kita memgimbas kembali kenangan sahur ketika mula-mula belajar puasa dulu. Bila sebut puasa kita tidak akan lupa dengan sahur. 

Saya start belajar bangun sahur ketika berumur 7 tahun lagi. Walaupun ketika itu hanya berpuasa untuk separuh hari tapi sahur tidak dilupakan. Bagi saya, sahur ni seolah-olah sarapan pagi sebelum ke sekolah. 

Bila bersahur, tempoh ketahanan untuk berpuasa menjadi lama sedikit. Jika biasa makan awal-awal pagi sebelum ke sekolah kali ni perlu bertahan sehingga ke tahap yang paling lama. Time ni balik sekolah dah berbuka...hehe

Korang bersahur pukul berapa? Saya biasanya pukul 5 akan bangun untuk bersahur. Tapi part paling diingati ialah part nak bangun sahurlah. Sangat liat ok!!!. Malam dahlah tidur lambat pastu esoknya mulalah  liat nak bangun.

Ada juga cerita-cerita lucu bila ingat balik bab sahur ni. Antaranya saya pernah tidur kat meja makan...hehe. Elok-elok makan pun sempat lagi tidur. Mata pun xboleh nak bukak. 

Kesimpulannya, kalau nak belajar bersahur ni memang kena pastikan tidur awal dan barulah senang nak bangun. Xdelah jadi case tertidur kat meja makan...huhu


2 comments:

en_me said...

untungla jadi org pompuan xyah bangun sahur setiap pagi bulan puasa selama sebulan.. pagi tadi cik fieza sahur apa erk.. ehhheee

Affieza said...

@en_me: haha..untung kan?? saya kalau sahur mesti mkn nasi...

My Photo
Affieza
A daughter, a sister & a degree holder in Bachelor of Counseling (Hons.)..above all, a Muslim.. :)
View my complete profile