topbella

14 February 2013

CITE UMAH SEWA...


Ini merupakan pengalaman aku yang pertama berada di rumah sewa. Yang pasti aku xpernah lalui lg kehidupan di rumah sewa berkongsi ramai2 di bawah satu bumbung yg sama. Sebelum ni di universiti aku stay kat hostel dari first until my final year.Pastu pergi praktikal dpt stay dkt hostel jgk. So, citenya mmg ni satu pengalaman baru bg aku. 

Disebabkan aku intern jauh dari rumah so nak tak nak mmg kena menyewa. Cite umah sewa ni aku xdelah pening2 nak contact sana sini or find through mudah.com. Nak dijadikan cite, habis je Gems Part 1 hari tu, aku balik ke rumah utk bercuti sebelum menyambung Gems Part 2. Di rumah mcm biasalah dgn aktiviti2 rutin aku, xde plk nak fikirkan umah sewa ke apa ke just enjoy the life after two month in Cherating. 2 3 hari lps tu aku dpt call dari nombor yg xdikenali...no rumah...macam pelik je coz jenis aku susah ckit nak bg no hphone kat org yg xrapat ngn aku ni. Aku angkat and pemanggil pun mulalah kenalkan dirinya. Ooooo...budak Gems rupanya, call sbb nak ajk duduk rumah sewa sekali since dia dah dpt umah sewa. Aku tanyalah dpt dari mana no phone aku ni, dia kata mitak kat one of my company's member (sapelah yg bermurah hati sgt nk bg no phone aku tu haaaaa....) Tp thanks jgk lah kat pemberi nombor tu coz dia memudahkan urusan aku. 
Pemanggil mperkenalkan diri and aku ckp aku kenal dia coz dia merupakan one of committee members for csr tp dia xkenal pn aku...huhu...main ckp through phone je. Pastu selang beberapa hari tu dia call balik mtk nama fb aku nak add katanya....rupanya nak cari gmbr aku kat situ....blh plk camtu kan...hahaha...manalah aku boh gmbr2 kat fb lainlah kalau di tag. Itulah Pia yg skrg ni menjadi roomate aku di rumah sewa ni. 

Aku bergerak ke rumah sewa ptg 29.12 since esoknya dah nk kena report duty. Abah ngn Ma yg hantar and sama2 sesat mencari arah umah sewa aku. Rupa2nya kat tepi pantai je pun.Sgtlah dekat dgn UMT dlm 5minit camtu dh boleh sampai.Nak gerak ptg so pagi tu baru terhegeh2 nak kemas brg..ye lah aku baru sampai umah dari KL ptg 28.12 tp xsusah pn coz beg2 mmg belum di unpack slps habis Gems Part 1 dulu tu...huhu. 

Kata first time duduk umah sewa kan??? so aku xtau nak bwk apa yg aku tau bwk pakaian and keperluan diri je. Brg lain2 nnt kita tgk dulu camne rupa rumah sewa ni. So sampai umah sewa ptg tu, Pia sambut kat pagar rumah and masa tu lah dia baru kenal aku...kat Gems xsempat nak kenal...lg2 aku ni senyap je orgnya mmg org xkenal lah. 
Rumah sewa aku ni semi-d dua tingkat. Ada 5 bilik and 3 bilik air. Total org kat umah ni plk 11org and satu bilik 2org except master bedroom 3org. So far, ok lah rumah sgt luas dan besar and sewa plk blh dikategorikan murahlah utk rumah semi-d ni. Peralatan rumah mcm tv, mesin basuh, dapur, tilam mmg dah disediakan oleh owner rumah ni except satu je xde peti ais. 
29.12, maka bermulalah rutin aku di rumah sewa. Pengalaman baru yg perlu aku tempuhi. Pagi dlm 7.40 kuar rumah utk ke ofis...awalkan since kitaorg masuk kul 8 and balik 4.45. Setakat ni mmg xpernah lewat r ke ofis. Pergi ofis dgn kereta Pia and kitaorg berkongsi byr duit minyak setiap bulan. Sebut umah sewa semuanya berkongsi dari sewa rumah ke bil air dan bil api dikongsi dgn 11org. Setiap hujung bulan bendahari rumah (siap ada bendahari u olls....) akn kumpulkan duit and jelaskan byrn2 tersebut cuma satu je lah yg aku xshare iaitu wifi coz aku dah pakai broadband sjk dari universiti lg. 

Kerja2 pengurusan diri plk mcm biasalh aku mmg org yg berpegang dgn jadual and list...haruslah buat and setup siap2 bila nak iron baju, bila nak basuh baju, bila nak lipat kain...korg ada ke mcm aku??? huhu... aku basuh kain dua kali je semimggu Selasa ngn Sabtu tunggu bakul kain aku tu penuh. Iron baju plk setiap sabtu utk tempoh seminggu terus so balik kerja just rest and xperlu nak fikir2 lg ttg baju. Lipat kain plk, jenis aku angkt terus lipat xde nak simpan2 coz aku xsuka tgk bukit2 yg menggunung tinggi buat serabut mata ada lah. Perbelanjaan harian pun aku rekodkan so every month aku tahu byk mana duit yg aku dah belanjakan. 
Inilah tempat aku beradu, pink gitu...hehe. Actually ini cadar hostel waktu aku sekolah dulu. Kalau duk rumah mmg xde org guna pun cadar ni. Yg kat sebelah tu plk roomate aku punya bahagian. 
Ini plk wardrobe aku, segala pakaian aku simpan kat sini...baru je beli ni since duduk umah sewa. Kat rumah xde maknanya nak beli almari kan banyak....hahaha. Kotak kat sebelah tu plk aku simpan segala bagai selipar, sandal dan kasut. So, semua brg aku tersusun rapi dan jadual rutin harian pun teratur... xde nak pening2...waktu kerja kita kerja....waktu di rumah... kita rehat and tidur....huhu. 
Overall, utk first time mcm aku ni kira ok lah. Roomates plk student2 UMT so xde masalah. Rumah ni blh dikatakan besar dan sgt selesa utk kami semua. Tambahan pula, berdekatan dgn pantai so xperlu nak menempuh jammed and traffic light di jalanraya. Pagi2 ke ofis tenang dan damai melihat ombak dan pantai...wonderful life!!!

2 comments:

fatinsyafiqaanuar said...

awak! awak menyewa situ lagi ke? saya pun menyewa area situ. :)

Affieza said...

@fatinsyafiqaanuar: tak dah...kuar hujung bulan jun hari tu:)

My Photo
Affieza
A daughter, a sister & a degree holder in Bachelor of Counseling (Hons.)..above all, a Muslim.. :)
View my complete profile