topbella

26 February 2013

SECOND TASK...


Dah cukup 2 bulan aku intern kat UMT ni...tugas pertama berjaya diselesaikan dengan sehabis baik. Harapnya xde lah yg perlu dibaiki lagi. Ini kerana utk menyiapkan satu-satu Fail Meja tu mengambil masa yg agak lama bagi budak baru belajar macam aku...huhu

First task dah selesai...sekarang nak cite plk second task aku kat UMT ni. Utk task yg kedua ni aku bekerja dengan timbunan kertas yang membukit minta dirobohkan...hahaha...Kalau sebelum ni almost my time in front of computer, menaip dan membuat carta. For second task, xperlu lagi. 

Untuk second task ni, aku diminta oleh Penyelia utk membantu urusan 'Filing' yg mana segala surat-surat hendaklah dimasukkan ke dalam file yg betul. Belajar benda baru lagi, mula-mula bersiap sedia untuk melihat timbunan surat yg tinggi ini. 
Bila surat-surat tu dah kat depan mata, apa yg perlu aku buat ialah tebukkan lubang di tepi setiap surat itu bagi memudahkan urusan penyimpanan ke dalam fail. 
Setelah siap menebuk lubang pada setiap helaian surat tersebut, aku perlu asingkan surat-surat tersebut mengikut bulan bermula dari Januari sampailah ke Disember. Ini bermakna yg dah lama akan dimasukkan terlebih dahulu dan yang terkini akan berada di bahagian paling atas. Part ni yg ambil masa lama sikit sebab nak kena tengok betul2 tarikh surat-surat tersebut. 
Kemudian, aku perlu melihat kod-kod yang terdapat di dalam surat tersebut pada bahagian atas bagi urusan pengasingan fail. Kod-kod pada setiap surat berbeza so aku perlu memasukkan surat2 tersebut mengikut kod yang sama dalam satu2 fail. 
Last part memasukkan segala surat-surat ke dalam fail. Maka selesailah task ni. Proses kerjanya senang tapi kalau dah surat bertingkat-tingkat memakan masa berhari-hari juga nak siapkan...huhu..Slowly manage to finish this task soon. 
Next task apalah plk agaknya yer???

0 comments:

My Photo
Affieza
A daughter, a sister & a degree holder in Bachelor of Counseling (Hons.)..above all, a Muslim.. :)
View my complete profile